Marcaje anvelope, notații și termeni specifici - cauciucuri ieftine si oferte pret la marcaje anvelope, nota�ii �i termeni specifici. Informații complete despre marcajele de anvelope, notațiile, inscripțiile și termenii specifici anvelopelor. Informații detaliate, cu poze!
P: Prefix opțional, care desemnează mărimea ce identifică o anvelopă proiectată pentru traficul urban (Passenger Car P 235/75 R 15).
215: LATIMEA anvelopei in milimetri
65: FLANCUL anvelopei ca raport intre inaltimea flancului si latimea anvelopei - in acest caz este un raport de 0,4
R15: STRUCTURA anvelopei: R = tip Radial; DIAMETRUL flancului este in acest caz de 15 inch (țoli)
89: INDICE DE SARCINA, in acest caz indicele de sarcina de 89 inseamna ca anvelopa poate sustine 580kg
H: INDICE DE VITEZA, in acest caz indicele de viteza H inseamna ca anvelopa poate fi utilizata la viteze de pana la 210km/h
195: Latimea anvelopei in mm
60: Flancul anvelopei(raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,60)
R15: Structura anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in inchi
DOT: Indica ca anvelopa este in conformitate cu US Department of Transportation (DOT)
PDV9: Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa
INHR: Codul dimensional al anvelopei
049: Saptamana si anul fabricatiei anvelopei - in exemplul nostru, saptamana 4 din 2009
M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.
Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.
2.1. Indici de viteza
Indice | Viteza Maximă | Vehicule comune |
J | 100 km/h | Vehicule de dimensiuni mari. |
K | 110 km/h | Vehicule de dimensiuni mari. |
L | 120 km/h | Vehicule de dimensiuni mari. |
M | 130 km/h | Vehicule de dimensiuni mari. |
N | 140 km/h | Autoutilitare. |
P | 150 km/h | Autoutilitare. |
Q | 160 km/h | SUVuri, Crossovere, Anvelope de iarna, Autoutilitare. |
R | 170 km/h | Autoutilitare, Anvelope de iarna. |
S | 180 km/h | SUVuri, Crossovere, Autoutilitare. |
T | 190 km/h | Anvelope de vara, iarna, all season pentru autoturisme, autoutilitare, SUVuri. |
H | 210 km/h | Autoturisme mici si medii, SUVuri on-road, autoutilitare. |
V | 240 km/h | Anvelope de vara, iarna si all season pentru autoturisme si SUVuri puternice. |
W | 270 km/h | Anvelope de vara pentru autoturisme sport. |
Y | 300 km/h | Anvelope de vara pentru autoturisme sport. |
ZR | 240+ km/h | Anvelope de vara pentru autoturisme extrem de puternice. Cel mai inalt indice de viteza. |
2.2. Indici de sarcina
Indice | Sarcina suportata / anvelopa | Indice | Sarcina suportata / anvelopa | Indice | Sarcina suportata / anvelopa |
60 | 250 | 106 | 950 | 152 | 3550 |
61 | 257 | 107 | 975 | 153 | 3650 |
62 | 265 | 108 | 1000 | 154 | 3750 |
63 | 272 | 109 | 1030 | 155 | 3875 |
64 | 280 | 110 | 1060 | 156 | 4000 |
65 | 290 | 111 | 1090 | 157 | 4125 |
66 | 300 | 112 | 1120 | 158 | 4250 |
67 | 307 | 113 | 1150 | 159 | 4375 |
68 | 315 | 114 | 1180 | 160 | 4500 |
69 | 325 | 115 | 1215 | 161 | 4625 |
70 | 335 | 116 | 1250 | 162 | 4750 |
71 | 345 | 117 | 1285 | 163 | 4875 |
72 | 355 | 118 | 1320 | 164 | 5000 |
73 | 365 | 119 | 1360 | 165 | 5150 |
74 | 375 | 120 | 1400 | ||
75 | 387 | 121 | 1450 | ||
76 | 400 | 122 | 1500 | ||
77 | 412 | 123 | 1550 | ||
78 | 425 | 124 | 1600 | ||
79 | 437 | 125 | 1650 | ||
80 | 450 | 126 | 1700 | ||
81 | 462 | 127 | 1750 | ||
82 | 475 | 128 | 1800 | ||
83 | 487 | 129 | 1850 | ||
84 | 500 | 130 | 1900 | ||
85 | 515 | 131 | 1950 | ||
86 | 530 | 132 | 2000 | ||
87 | 545 | 133 | 2060 | ||
88 | 560 | 134 | 2120 | ||
89 | 580 | 135 | 2180 | ||
90 | 600 | 136 | 2240 | ||
91 | 615 | 137 | 2300 | ||
92 | 630 | 138 | 2360 | ||
93 | 650 | 139 | 2430 | ||
94 | 670 | 140 | 2500 | ||
95 | 690 | 141 | 2575 | ||
96 | 710 | 142 | 2650 | ||
97 | 730 | 143 | 2725 | ||
98 | 750 | 144 | 2800 | ||
99 | 775 | 145 | 2900 | ||
100 | 800 | 146 | 3000 | ||
101 | 825 | 147 | 3075 | ||
102 | 850 | 148 | 3150 | ||
103 | 875 | 149 | 3250 | ||
104 | 900 | 150 | 3350 | ||
105 | 925 | 151 | 3450 |
* - Echipare originala BMW
A
A - Echipare originala TOYOTA Auris
AM8 - Echipare originala Aston Martin (fara versiune specificata).
AM9 - Echipare originala Aston Martin : DB9, VA & V8
AML - Echipare originala Aston Martin
AO - Echipare originala AUDI
AT - All Terrain (50% onroad / 50% offroad) - marcaj specifci anvelopelor 4x4 gandite sa ofere performante bune si pe asfalt si in offroad. Design-ul anvelopelor AT este proiectat sa functioneze bine intr-o multitudine de conditii intalnite offroad, oferind in acelasi timp performante acceptabile pe strada. Aceasta se realizeaza utilizand un profil agresiv, distanta dintre rizuri fiind insa mai mica decat la un cauciuc MT. Rezultatul este un zgomot de rulare la mersul pe stada mai redus decat la un cauciuc pentru noroi. Comparat insa cu un cauciuc de strada, AT-ul este mai zgomotos. Avantajul anvelopelor AT este ca se comporta bine intr-o multitudine de conditii: pietre, nisip, uneori chiar si noroi, oferind in acelasi timp o tractiune decenta si pe drumuri asfaltate. Unul din dezavantajele anvelopelor AT este la mersul prin noroi, unde datorita designului, rizurile se incarca foarte repede cu noroi, generand o scadere a tractiunii. Anvelopele AT sunt recomandate masinilor care sunt folosite zilnic prin oras/autostrada, dar care ocazional au si iesiri offroad.
AT/SA - anvelopa 4x4 tip All Terrain, pentru care s-a folosit tehnologia SilentArmor lansata de Goodyear. Anvelopa Wrangler AT/SA, de exemplu, este prevazuta cu doua straturi care contin DuPont Kevlar ®, un material de cinci ori mai puternic decat otelul. Peretii laterali sunt intariti pentru a creste rezistenta la taiere si perforare.
(A) – Anvelope aprobate pentru turisme Renault Espace IV 18”\
(AR) – Alfa Romeo
(ARR) – Alfa Romeo Racing
(AU) – Anvelope aprobate de Audi
(AZ) – Anvelope aprobate de Alfa Romeo / Fiat / Subaru / Toyota
AM6, AM8, AML, AMR, AMS, AMX – Aston Martin
B
B (B1) - Echipare originala BENTLEY
BRMA - (British Rubber Manufacturers Association)
BSL - Black Serrated Letters
BSW - Black SideWall
BZ - Echipare originala Bridgestone
BL - “Black Label”, inscriptiile de pe flancul anvelopelor au culoarea neagra
BS – Black Stylized
C
C - Comercial
C1 - echipatie originala Chrysler Viper
ContiSeal - marcaj specific anvelopelor Continental care au la baza o tehnologie noua de etanseizare a penelor de cauciuc aparute in calea de rulare a anvelopei. Anvelopele ContiSeal pot fi usor recunoscute prin simbolul unui cui desenat pe peretele lateral al anvelopei si sunt compatibile cu majoritatea tipurilor de jante. Anvelopele ContiSeal au un strat cu consistenta vascoasa si lipicioasa dispus pe camasa interioara a anvelopei care etanseizeaza instantaneu perforarile produse de cuie sau alte obiecte taioase cu diametrul de maximum 5 mm. Stratul adeziv etanseizeaza temporar majoritatea perforatiilor din calea de rulare. Astfel este oprita pierderea presiunii de aer, chiar si cand obiectul ce a provocat pana se desprinde din anvelopa. De aceea, in cazul unei pene de cauciuc nu este nevoie sa opriti sau sa inlocuiti imediat anvelopa. Cu toate acestea, anvelopa trebuie schimbata cat mai repede posibil la un service care va decide daca mai poate fi reparata sau nu. Anvelopele ContiSeal au urmatoarele beneficii: etanseizeaza penele de cauciuc provocate de obiecte cu diametrul de pana la 5 mm diametru, gaurile sunt lipite chiar si atunci cand corpul strain se desprinde din anvelopa, au aceleasi performante privind sofatul in condiiii normale ca si anvelopele care nu sunt ContiSeal; nu este nevoie de o oprire imediata pentru a schimba anvelopa deteriorata. Anvelopele ContiSeal echipeaza din fabricatie noul VW Passat Coupe incepand din Mai 2008.
CZ - Echipare originala Subaru
D
DSST - Dunlop Self-Supporting Technology - tehnologie de auto-sustinere Dunlop (RunFlat). Structura complexa a anvelopei, care permite deplasarea in conditii limitate dupa pierderea presiunii de umflare. Necesita un sistem de monitorizare a presiunii.
DZ - Honda / Mazda / Toyota
DA – Anvelope cu un defect de aspect. Sunt anvelope cu mici defecte de design ce vin cu aceeasi garantie a producatorului ca si anvelopele obisnuite
DEMO – Anvelope care au fost montate si demontate si care au fost utilizate pentru cativa metri. Aceste anvelope sunt garantate de producator ca fiind noi
DOT 07, 08, 09, etc – Anvelope fabricate in anul 2007, 2008, etc.
DT – Different tread design / design diferit al benzii de rulare
DT1 – Banda de rulare noua
ECE (Economic Commission for Europe (UN institution in Geneva)) - marcaj care atesta certificarea ECE si indeplinirea standardelor ECE pentru dimensiunile fizice, cerintele de marcare si rezistenta la viteze ridicate. Marcajul este compus din litera E si un numar reprezentativ pentru tara care elibereaza foaia de aprobare, urmat de un numar unic pentru fiecare produs.
EH2 (Extended Hump) - tip de jante care reduc riscul dejantarii anvelopei in momentul pierderii presiunii.
EMT - (Extended Mobility Tire) - marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Goodyear.
ETRTO - (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels)
EZ - Echpare originala Audi / Mazda 6
FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards (U.S. safety code))
FP - protectie pentru janta.
FZ - Echipament original Bridgestone
FO – Anvelope aprobate de Ford
FR – Nervura de protectie a jantei
FSL – Protectie jante
G
Green X - Marcaj introdus de Michelin pe noile game pentru a identifica anvelopele ,,verzi" ce economosisesc energie. Ca si imbunatatirea consumului de carburant, acestea ofera niveluri de performanta exceptionala de uzura si aderenta la umed. In cazul in care este marcata cu extra load (XL) sau ranforsate (Reinf), anvelopa are un rating de sarcina mai mare decat s-ar aplica in mod normal la aceasta dimensiune. Trebuie tinuta seama de marcajele anvelopei la inlocuirea anvelopelor.
GZ - Echipare originala Subaru
(G) – Anvelope recomandate pentru Volkswagen Golf
HFS - Utilizare viteza mare la sarcina maxima
HO - Echipare originala Honda
HRS - Marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Hankook.
HSN - Utilizare viteza mare la incarcare normala
HT sau H/T - (Highway Terrain) - marcaj specific anvelopelor 4x4, 80% onroad.
HZ - Echipament original Bridgestone
J - Omologat pentru Jaguar
JLB - (Jointless Nylon Bandage) - Bandaj de nailon fara cusaturi cu straturi la 0°C. Aceasta este o Tehnologie Hibrid de Suprapunere a straturilor ce garanteaza o deformare foarte redusa a circumferintei la viteze mari. Stabilitate superioara la viteze mari, uzura lina, stabilitate excelenta la viteze mari si rezistenta foarte buna la uzura.
JZ - Omologat Seat / Subaru
(JRS) – Anvelope aprobate de Jaguar
K
K1 - Echipare originala Ferrari
K2 - Echipare originala Ferrari
KZ - Echipare originala Nissan / Toyota
L
LL - Light Load
LR (LRR) - Low Rolling Resistance - Rezistenta la rulare redusa
(LZ) – Anvelope aprobate de Lancia
LRO – Land Rover
M3 - anvelope omologata pentru BMW M3
M+S (Noroi si Zapada) si marcajul ,,fulg de zapada" - Anvelopele de iarna se pot identifica prin marcajul M+S de pe flancuri, alaturi de desenul unui munte si al unui fulg de zapada. Din punct de vedere legal, marcajul m+S este suficient pentru identificarea unei anvelope de zapada, dar industria anvelopelor a adoptat si marcajul cu fulgul de zapada pentru a diferentia anvelopele de iarna (M+S si fulg) de cele pentru toate anotimpurile (doar M+S).
MFS (Rim Flange Protection) - Prezenta logo-ului MFS indica faptul ca anvelopa are protectie pentru flansa jantei. Un profil din cauciuc, situat in partea inferioara a flancului, deasupra flansei anvelopei, este infasurat pe circumferinta anvelopei creand o zona tampon. Beneficiul este protejarea jantei impotriva deteriorarilor provocate de bordurile de trotuar.
MRT (Multi Radus Tehnology) - Tehnologie Dunlop pentru anvelope care utilizeaza 10 raze diferite, fapt pentru care sunt mai precise. Aceasta tehnologie asigura o distributie foarte eficienta a presiunii in pata de contact cu soseaua. Efectul este o tranzitie mai lina de la linie dreapta la curba, conducand la reactii mai precise si progresive. Efectul clar este un control semnificativ mai bun asupra evolutiei amprentei in orice conditii de rulare. De asemenea, MRT ofera o manevrabilitate uimitoare pe carosabil uscat sI umed si mai mult control la virare.
MO (sau MB, A-MO) - Echipare originala Mercedes
MO1 - Echipare originala Mercedes SL65 AMG
M/T - Mud Terrain - 80% offroad. Anvelopele sunt proiectate special pentru mersul prin noroi. De asemenea ele se comporta foarte bine si in alte medii, cum ar fi stanca, pietris sau pe pe drumurile forestiere. Comportamentul unei anvelope MT este influentat in mod decisiv de design-ulacesteia, care difera de la producator la producator. Dezavantajul principal al anvelopelor MT este ca au performante modeste pe asfalt, in special pe ploaie, datorita profilului, care micsoreaza semnificativ suprafata de contact cu solul. Pe suprafete alunecoase cum ar fi zapada batatorita si gheata, anvelopele MT pot fi periculoase. Tot ca un dezavantaj ar trebui mentionat faptul ca anvelopele MT se uzeaza mai repede decat cele AT sau de strada. De asemenea la mersul pe asfalt zgomotul de rulare este mult mai mare, in special cand anvelopele se uzeaza.
MZ - Echipare originala Mitsubishi / Toyota
MC1 – McLaren
MEDIUM – Medium Gum Compound
MGT – Maserati
MO1 – Mercedes SL65 AMG
MOExtended – Mercedes Extended (Runflat)
N (N0,N1,N2,N...) - Echipare originala Porsche
NRM - incarcare normala
NZ - Echipament original Bridgestone
NCS – Noise Control System, sistem de control al zgomotului
NHS – Anvelope pentru curse, nerecomandate pentru drumuri publice
OEM - (Original Equipment Manufacturer)
ORWL - Outlined Raised White Lettering
OZ - Echipament original Bridgestone
OBL – Inscriptii cu litere negre
OWL, OWT – Inscriptiile de pe flanc sunt scrise cu litere de culoare alba
P
P - Passanger tyre - anvelope pentru autoturisme.
PE - Echipare originala Peugeut
PZ - Echipare originala Ford / Mazda / Mercedes / VW
PAX – Sistem de runflat Michelin
10-PR, 12-PR, 14-PR, 16-PR, 18-PR, 4-PR, 6-PR, 8-PR – indicator de sarcina an anvelopelor
(QZ) – Anvelope aprobate de Mini
R01 - Echipare originala Audi Quattro, RS4, RS6, R8
R02 - Audi Quattro, RS4, RS6, R8
RF (Ranforsat) - un marcaj care este adaugat langa marcajul dimensiunii anvelopei pentru a indica faptul ca aceasta are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote.
RFT (RunFlat System) - marcaj Bridgestone pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana.
RO1 - echipatie originala Audi Quatro (RS6, RS4, R8...)
ROF (RunOnFlat) - marcaj Dunlop pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia RunOnFlat. Tehnologia Dunlop RunOnFlat asigura mobilitatea, chiar si fara aer. Constructia patentata a flancului anvelopei, Dunlop RunOnFlat, reduce incovoierea si riscul de desprindere de janta. O anvelopa Dunlop RunOnFlat complet dezumflata ofera o mobilitate neintrerupta pe o distanta de 80 km / 50 mile la o viteza maxima de 80 km/h sau 50 m/h - in conditii normale de rulare.
Avantaje ale tehnologiei Dunlop RunOnFlat:
Avertizare privind siguranta
Anvelopele Dunlop RunOnFlat trebuie montate numai pe masini concepute pentru anvelope de tip „run flat” si echipate cu un dispozitiv de avertizare pentru presiunea anvelopelor, complet functional, de ex. Dunlop WARNAIR. A nu se depasi distanta maxima de 80 km / 50 mile si viteza maxima de 80 km/h sau 50 mph. Va rugam sa consultati manualul masinii dumneavoastra, deoarece recomandarile producatorilor pot fi diferite de avertizarea Dunlop privind siguranta.
RR (Rolling Resistance) - rezistenta la rulare este o forta care actioneaza in directie inversa directiei de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Aceasta deformare induce pierderi interne de energie, la fel ca si o minge de cauciuc care cade si nu se mai ridica la aceeasi inaltime de la care a cazut. Rezistenta la rulare poate fi exprimata ca o forta (Newton) sau ca un coeficient (CRR). Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini.
RSC - Run Flat System Component - marcaj care apare pe flancul anvelopelor omologate special pentru vehicule BMW.
RZ - Echipament orginial Bridgestone
RB – Inscriptiile de pe flanc sunt de culoare neagra cu contur alb
RBT – Anvelope fara camera cu inscriptii reliefate pe flanc
RGL – Litere aurii reliefate inscriptionate pe flanc
RPB – Protectie pentru flansa jantelor
RWL – Prezinta inscriptii cu litere albe, reliefate, pe flanc
RunFlat – Anvelope ce pot fi utilizate si in cazul unor pene de cauciuc
SD - (SECTION WIDTH)
S.I. (Seal Inside) - Tehnologie Pirelli de productie a anvelopelor ce ve permite sa conduceti fara a pierde presiune chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii. Logo-ul Seal Inside poate fi folosit pentru a identifica toate produsele Pirelli care beneficiaza de aceasta noua tehnologie. Logo-ul de culoare neagra se gaseste si pe flancul anvelopei. Sistemul Seal Insidee are efect in majoritatea penelor de anvelopa, in afara de cele care compromit integritatea ei.
In interiorul anvelopei, in zona care corespunde benzii de rulare, un material de etansare blocheaza orice scurgere de aer in cazul unei perforari de catre un obiect exterior, cu sau fara ramanerea acestuia in banda de rulare. Seal Inside actioneaza rapid asupra gaurii, in majoritatea cazurilor, iar soferul nici nu realizeaza ca anvelopa sa a fost perforata.
Anvelopele Seal Inside pot reduce semnificativ sansele de a avea o pana de cauciuc, insa spre deosebire de anvelopele run flat, acestea nu sunt construite pentru a fi conduse cu presiune redusa sau desumflate. In ceea ce priveste montajul si echilibrarea, nu exista diferente intre Seal Inside si anvelopele standard. Anvelopele Pirelli Seal Inside nu necesita jante dedicate, deci pot fi montate pe jante standard. Anvelopele Seal Inside trebuie stocate in aceleasi conditii ca si anvelopele standard. Intre produsele cu acelasi profil, nu exista nici o diferenta de performanta (rezistenta la rulare, confort, zgomot, performanta pe carosabil uscat sau umed) intre o anvelopa Seal Inside si o anvelopa standard.
Tehnologia Seal Inside nu necesita jante dedicate sau sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS) pentru a folosi vehiculul in siguranta; poate fi folosita pe orice fel de vehicul, in functie de dimensiunea anvelopelor.
SL - Standard Load
SLR - (STATIC LOADED RADIUS)
SSR - Marcaj introdus de Continental pentru anvelopele autoportante. Spre deosebire de anvelopele conventionale, anvelopele autoportante (SSR) au flancuri ranforsate ce pot sustine autoturismul chiar daca presiunea in anvelope este zero, prevenind astfel ca peretii anvelopei sa fie comprimati intre janta si sosea. In cazul unei pene de cauciuc, anvelopele autoportante (SSR) permit continuarea sofatului, cu conditia ca autovehiculul sa fie condus de o manieraadecvata si cu o viteza diminuata. Marcajul SSR permite sofatul in caz de pana cu inca 80 km cu o viteza de maximum 80 km/h.
SUV - (sport utility vehicle)
SZ - Echipare originala Mazda MPV
SPIKE – Anvelope de iarna cu crampoane ascutite ce ofera tractiune sporite pe gheata. Aceste anvelope trebuie montate obligatoriu in seturi de patru. Majoritatea statelor interzic utilizarea unor astfel de anvelope.
T
Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF) - Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).
T/A - Traction Advantage
Tire Lyfe - Este asigurarea oferita de Pirelli. Este valabila pentru achizitia de 4 anvelope de turism vara, iarna sau all season. Asigurarea nu este valabila pentru anvelopele de autoutilitara, camion sau cele run flat. Daca achitizionati 4 anvelope Pirelli si faceti o pana sau o avarie iremediabila in timp ce conduceti pe carosabil, Pirelli va inlocuiteste o anvelopa din cele 4. Asigurarea este valabila timp de 1 an de la data facturarii. Info Tel Verde: 0800 800 838
TL - Tubeless (Tip de anvelopa fara camera de aer)
TO - Echipare originala Toyota
TPC - Echipare originala General Motors
TPMS - Siste de monitorizare a presiunii din anvelope. Anvelopele Run Flat trebuie montate alaturi de TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii in Anvelope). Montarea anvelopelor si a TPMS trebuie efectuata de catre o persoana autorizata. Exista o gama larga de sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) asa ca trebuie consultat producatorul vehiculului pentru informatii specifice. In mare, exista doua tipuri de sisteme, sistemele indirecte se folosesc de faptul ca pierderea presiunii cauzeaza o rotatie mai rapida a rotii, iar cand detecteaza aceasta diferenta trimit o alerta soferului. Sistemele directe verifica valorile presiunii, le compara cu valori inregistrate anterior si anunta atunci cand presiunea scade sub valorile corecte.
TT - Tip de anvelopa cu camera
TUBELESS - Tip de anvelopa care foloseste o captuseala din cauciuc in interiorul camasii, care previne pierderile de aer si elimina necesitatea unei camere interne.
T.W.I (Indicatorul de uzura) - caracteristica importanta pentru siguranta, care permite verificarea adancimii profilului anvelopei. Mici bare de cauciuc sunt asezate la o inaltime de 1.6 mm de-a lungul canalelor profilului. Atunci cand uzura atinge barele, anvelopa trebuie inlocuita
TZ - Echipare originala Mazda 6
UHP - (Ultra High Performance)
UTQG (Uniform Tyre Quality Grading) - standard definit de catre DOT pentru SUA cu privire la peformantele anvelopelor la uzura, aderenta si rezistenta la temperatura. Acesta este aplicat doar anvelopelor cu un diametru al jantei mai mare sau egal cu 13 inch, exceptie facand anvelopele de iarna.
Uzura: Gradul de uzura este o clasificare comparativa bazata pe rata de uzura a anvelopei in conditii controlate de testare pe un traseu specific al guvernului. Spre exemplu, o anvelopa clasificata 150 se va uza de 1.5 ori mai lent pe acel traseu decat o anvelopa clasificata 100. Performantele relative ale anvelopelor depind de conditiile in care sunt folosite, dar in orice caz, se pot indeparta foarte mult de norma din cauza variatiilor stilurilor de condus, practicilor de exploatare si diferentelor in caracteristicile drumurilor si a climatului.
Aderenta: Gradele de aderenta, de la cel mai mare la cel mai mic, sunt AA, A, B si C. Aceste grade reprezinta abilitatea anvelopei de a frana pe drumuri umede, masurata in conditii controlate pe suprafete de test guvernamentale, atat de asfalt cat si de beton. orice anvelopa marcata cu C poate avea performante slabe in ceea ce priveste aderenta. Atentie: gradul de aderenta acordat fiecarei anvelope este bazat pe un test de franare prealabil si nu include caracteristici de acceleratie, virjae, acvaplanare si tractiune maxima.
Temperatura: Gradele de temperatura sutn A (cel mai inalt), B si C, reprezentand rezistenta anvelopei la caldura si capacitatea sa de a disipa caldura in timpul testelor in conditii controlate intr-un laborator specificat. Temperatura ridicata sustinuta poate avea diferite efecte asupra anvelopelor, precum scaderea duratei de viata, iar temperatura excesiva poate conduce la deteriorarea anvelopei. Gradul C corespunde unui nivel pe care trebuie sa il indeplineasca toate anvelopele pentru vehicule de pasageri conform Standardului Federal de Siguranta pe Sosele Nr 109. Gradele B si A reprezinta niveluri mai ridicate de perfromanta in laborator. Atentie: graduld e temperatura pentru aceste anvelope este stabilit pentru anvelope umflate corect si care sunt supuse unei sarcini corespunzatoare. Viteza accesiva, anvelopele umflate sub cifra indicata de producator sau incarcarea excesiva, pto conduce in mod singular, sau combinat, la defectiuni ale anvelopei.
TZ - Echipare originala BMW 3 / Skoda
(UZ) – Echipament original pentru BMW 3 / Skoda
V
VO - Echipare originala VOLKSWAGEN (Touareg)
VSB - Vertical Serrated Band
VW - Echipare originala VOLKSWAGEN
VW2 - Echipare originala VOLKSWAGEN
VZ - Echipament original Bridgestone
V1 – Compus special de cauciuc ce ofera rezistenta imbunatatita la rulare si performante imbunatatite.
WZ - Echipament original Bridgestone
WL – Literele inscriptionate pe flanc sunt de culoare alba
WSW, WW, WWW – Anvelope cu flancul exterior vopsit in totalitate in culoare alba
X
XL - perete lateral intarit (Extra Load)
XZ - Echipament original Bridgestone
YZ - Echipament original Bridgestone
ZP (Zero Pressure) - Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele care functioneaza chiar si in conditii de pana. Aceste anvelope au flancurile intarite care, se sustin singure si permit continuarea calatoriei atunci cand anvelopa are pana. Marcajul ZP indica faptul ca se poate continua calatoria cu o pana, pana in limita a 80 de kilometri, cu viteze de pana la 80 km/h. Marcajul ZR SR indica faptul ca va puteti continua calatoria cu o pana, pana la 45 de kilometri la viteze de pana la 80 km/h.
ZPS - Marcaj pentru anvelope fabricate cu tehnologia RunFlat de la Yokohama.
(1Z) – Echipare originala Bridgestone
(2Z) – Echipare originala Bridgestone
Jantele au ca marcaj de exemplu 6JX15 ET40 4X108. Acest cod inseamna:
Latimea interioara a jantei. Este primul numar din cod - 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe. Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope putin mai mari; in general cu maximum 2 cm. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune maximum 235.
Diametrul total. Diametrul jantelor se masoara in inci si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei. Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi intotdeauna inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar - 6Jx15... , unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.
Profilul jantei. J, JJ, K, JK, B, P sau D sunt litere care sunt atasate la cifra care arata latimea interioara a jantei, cum ar fi 7J. Literele arata ce fel de profil are janta, mai exact, pe ce suprafata se asaza anvelopa. Majoritatea masinilor au "J", un profil al jantei des intalnit si universal. Masinile 4x4 au de multe ori jante cu profil "JJ", in timp ce alte masini mai vechi pot avea, de exemplu, un profil "K".
Alezajul central (ET). Reprezinta distanta de la butucul rotii (acolo unde se prinde pe masina) pana la mijlocul jantei. ET=Offset si se masoara in mm. Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jantei si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, 40 reprezinta ET-ul.
Numarul de prezoane. Reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.
Distanta dintre prezoane. Reprezinta departare intre prezoane si trebuie cunoscuta exact pentru alegerea corecta a jantelor. Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul - 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.
La masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.
La masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.
Iarna, conditiile de rulare sunt specifice. Pentru o anvelopa, iarna incepe de la +7 grade C. Sub aceasta temperatura, cauciucul dintr-o anvelopa de vara se intareste si isi pierde din eficacitate. In consecinta, iarna, distantele de franare pot fi mai mari cu pana la 20% in functie de conditiile de timp si de anvelopele cu care este echipata masina dvs.
La o temperatura sub 7 grade C, o anvelopa de iarna ofera mai multa siguranta si reduce distantele de franare comparativ cu o anvelopa de vara, pe orice tip de carosabil.
Pe de alta parte iarna, suntem tentati adesea sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna.
Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea pe fata va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue. Si respectiv, un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie pe spate va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.
Marcajul M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.
Marcajul Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.